Citytunneln

4.29 (0 omdöme)

Citytunneln är en järnvägssträcka som går rakt igenom centrala Malmö.

Hela sträckan är cirka 17 km och den del som går i tunnel under jord är cirka 6 km. På sträckan finns två stationer under jord, nämligen Malmö C (undre plan) och Triangeln. I tillägg finns en tredje station i anslutning till Citytunneln, nämligen Hyllie station. Hyllie station är den första stationen på svensk mark på Öresundsförbindelsen. Korta fakta om Citytunneln Byggstart: 2005 Invigning: 4 december 2010 (trafikstart 12 december) Längd: 17 km Sträcka i tunnel under jord: 5889 m Antal spår: 2 Antal stationer: 3 Kostnad: 8,6 miljarder 19 år från planering till invigning Redan 1991 togs det första principbeslutet om att en tågtunnel skulle byggas i Malmö.

Planer på en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark över Öresund fanns redan och en ny järnvägssträckning genom Malmö var nödvändig för dessa planer. Den första utredningen om möjligheterna att bygga tunneln genom Malmö genomfördes 1995. Tre år senare inleddes en projektering där man bland annat undersökte tekniska aspekter och frågor kring finansiering.

Det första spadtaget för Citytunneln togs sedan i mars 2005 och ungefär fem och ett halvt år senare, den 12 december 2010, kunde banan tas i trafik. Citytunnelns nyttor Den främsta nyttan med Citytunneln är att Malmö C numera fungerar som en genomfartsstation från att tidigare enbart ha varit en så kallad säckstation. Med den nya förbindelsen under jord kan fler tåg passera genom och även stanna i centrala Malmö, vilket ökar kapaciteten. Med en ökad kapacitet följer fler avgångar och en större tillgänglighet med tåg i hela Skåne. Den teoretiska restiden mellan Malmö och Köpenhamn har minskat med några minuter efter Citytunnelns öppnande, men samtidigt förlängs den faktiska restiden något på grund av att tågen stannar på fler platser. Totalt sett har restiden mellan Sverige och Danmark minskat med ett par minuter. Fler stationer innebär dock en större valfrihet och samtidigt en större tillgänglighet.

Tre nya stationer Genom Citytunneln har Malmö fått tre nya stationer: Malmö C, Triangeln och Hyllie. Av dessa är de två sistnämnda helt nya medan Malmö C har byggts om. Ovan mark är Malmö C fortfarande en säckstation för fjärrtrafik, men under jord finns numera en ny stationsdel. Triangeln är en station helt under jord. Stationen ligger omkring 25 meter under markytan och resenärerna tar sig upp och ner via trappor och rulltrappor. Hyllie ligger på marknivå men är delvis överbyggd så att spåren ligger under tak. I samband med byggnationen av stationerna Triangeln och Hyllie har Malmö fått två helt nya utbyggnadsområden.

I anslutning till Hyllie station kan man till och med tala om att en ny stadsdel har bildats. På respektive plats har det uppförts handelscentrum, samt byggts nya kontor och bostäder. Vid Hyllie station


Betygsätt Citytunneln

Betygsätt
7 röster

I närheten av
Citytunneln