Den läkare jag fick träffa har startat bemanningsföretag och arbetar nu på Fågelbacken VC.
Om han hade haft någon känsla för andra människor hade han inte behövt göra det varumärksbyggande av sin person som han försökt i media.
Jag har själv arbetat många år inom vården och trodde inte det var möjligt att någon använde sådan härskarteknik och kränkte patienter som han på 2000- talet.
Mörkrädd för att bli vårdbehövande efter detta.
Denna vårdcentral är under all kritik! Nonchalant personal,och allt är oorganiserat, läkarna är okunniga och ointressserade. Går inte att boka tid då man antingen sitter i telefonkö och aldrig kommer fram eller blir bortkopplad. Ringde i 3 dagar och fick till slut svaret att det finns inga tider, kom på morgonen och vänta i väntrummet så får du eventuellt prata med någon. Min äldre förälder som har haft ont i höften i 5 månader får efter tre timmars väntade träffa en sköterska som säger gå hem o vila benet och lägg en filt på så blir det bra. Min mamma blir bara sämre och den "diagnosen" hjälper inte!!!!!!!!!!!!!
Nu kan hon inte gå för hon har så ont,
Det är fruktansvärt att ingen bryr sig och man inte får hjälp,
Byter vårdcentral nu. Förr... var detta ställe bra. Men inte numera. Dom bytt chef och läkare som man märker. Jag hade problem med halsen. Blev hemskickad att ta alvedon. Var virus sa allmän läkaren på fågelbacken?☹️. Visade sig att jag har magmunsbråk. Så arg och besviken nu.
Jag har varit listad här några år nu och börjar få nog. Jag har bl.a blivit feldiagnoserad och fått fel medicin, jag har blivit hemskickad många gånger och sedan kommit tillbaka för jag inte har blivit bättre och då får man till svar "oj, blev du hemskickad". Läkare som sagt att dem vill man ska komma tillbaka efter en viss tid, man kämpar för att äntligen få en tid och får då till svar av en annan läkare att det var onödigt att man kom. Helt bortkastade pengar. Jag ringde en morgon prick 8:00, blev nr 7 i kön, när jag kommer fram 8:05 så får jag till svar att alla akuttiderna är slut för dagen.
Dags att lista om sig!
Har bytt vårdcentral två ggr samt talat mycket med människor på stan . Jag läser även artiklar i dagstidningar.
Jag har funnit att det är meningslöst att byta vårdcentral, då problemet finns hos Region Skåne . Problemen verkar vara av ekonomisk art .Vårdcentralerna vill väl ha ersättning för sitt jobb .
Sökte vård i augusti 2016. Efter 4 besök fick man en remiss och efter man bytt vårdcentral fick man äntligen rätt behandling. Helt galet att man fick rätt hjälpt efter 7 månader!!! Sök aldrig vård här!! På provtagningen gav de även råd till mig att byta vårdcentral då det var mindre kunnig personal här.
Katastrof!
Total avsaknad av logistik. Har nu väntat i närmare 2 timmar i telefonkö för att få boka en läkartid efter att ha remitterat mig själv till vårdenheten och fått ett brev från läkare att jag skall ringa vårdcentralen för att få tid. När jag efter 2 timmars väntan kommer fram får jag veta att alla läkartider i mars är fullbokade och att man ännu inte har fått fram schema för april. Man ber mig ringa igen i början av mars! Tillgänglighet??
För någon tid sedan hade man öppen tid för influensavaccinering för personer över 65. Total avsaknad av logistik. Såväl pigga som skröpliga äldre personer skulle försöka förstå hur man skulle göra. Ta väntelapp - vänta - titta på köskärmarna - 2 stycken på olika håll i väntrummet som visade olika, vaccinerande sjuksköterskor kom ut i väntrummet och kallade in den som skulle vaccineras - rullatorer rullade sakta in - alla skulle sedan ta av sig. På den första timmen hann man med 9 personer! Många som kom dit vände i dörren när man såg mängden av äldre som satt och väntade.
Den sjukvårdande verksamheten kanske är bra - vet ännu inte. Men logistiken - bemötandet, tillgängligheten, planering framöver, struktur verkar vara under all kritik.
Överväger allvarligt lista mig på annan vårdenhet. Men en chans till kan jag ge Fågelbacken.
Katastrof!
Det är en snällt ord om fågelbackens vårdcentral.
Kaos är deras ledstjärna och det har de lyckats
bra med.
Omöjligt att få kontakt med och de gör så patienten
hamnar i moment 22. Går det inte att träffa läkaren
så ingen medicin och tvärtom.
Läkaren gör sig anträffbar och du får ingen medicin.
Medicin du har haft i flera år och som är viktig för att
du ska fungera.
Sökt vård 5 ggr på 2 månader för mitt barnbarn som hostar och har feberepisoder;önskar lite mer utredning än bara crp-sen klapp på axeln och hem. En förklaring vore på plats.Provsvar som försvinner,,slarvig,.Otroliga väntetider,tråkig nonchalant bemötande. Nya läkare hela tiden.Vad händer?Var är cheferna som skulle styra upp verksamheten? Vi skattebetalare är värda något mycket bättre. Den värsta vårdcentral jag upplevt.
Katastrof!
Det är en snällt ord om fågelbackens vårdcentral.
Kaos är deras ledstjärna och det har de lyckats
bra med.
Omöjligt att få kontakt med och de gör så patienten
hamnar i moment 22. Går det inte att träffa läkaren
så ingen medicin och tvärtom.
Läkaren gör sig anträffbar och du får ingen medicin.
Medicin du har haft i flera år och som är viktig för att
du ska fungera.
Betyg är: Katastrof
Jag känner inte igen Vårdcentralen sedan AC-Ray slutade.
Blir ovänligt bemött.
Får ingen kontakt varken med läkare eller distr,sköterska.
Behöver recept och nikotin.-skydd.
Får ingenting..
Inga telefonnummer att ringa till.
Allt är BOTTEN på denna vårdcentral.
Har varit patient under en längre period på denna vårdcentral och det har bara blivit sämre. Det är väldigt svårt att komma fram i telefon, blivit bortkopplad gånger flera och tråkig attityd från sköterskorna i rådgivningen. Läkarna har för det mesta varit bra. Byter nu vårdcentral då läget känns hopplöst på fågelbacken med dålig tillgänglighet och bemötande.
Lång väntetid, blev tillintetgjord vid telefonkontakt för att få en läkartid, Spydig sköterskor som tar emot samtal, ifrågasätter om jag verkligen behöver vård efter 4 månader fortfarande inte någon läkartid.
Blivit diskriminerad och näst intill utskälld, ni har ifrågasätt mig om varför jag valt er vårdcentral och att jag flyttat. i stället för att ge mig en tid till ett läkarbesök.
Att få vänta från början av oktober-14 till februari att få en besökstid är ju hemskt då man är i behov av läkarvård. Jag har nu en annan vårdcentral och fått läkarbesök.
Så fågelbackens Vårdcentral är ett mycket dålig service mot patienter som ringer om tid. Det sämsta jag varit med om i mitt liv.
I början av december fick Karin (93) akut yrsel och mådde dåligt. Hon tryckte på sin larm och det kom en sköterska till henne. Sköterskan tyckte att Karin måste träffa en läkare, men väntetiden var så lång att det hade varit aktuellt först efter nyår. Så ringde Karin till Fågelbackens vårdcentral där hon är listad. Efter två timmars väntetid kom hon fram men fick ingen tid. Hon brukar ha högt blodtryck så hon frågade om någon skulle kunna mäta hennes blodtryck men fick ett nekande svar, det fanns ingen som kunde hjälpa henne och alla tider för denna dag var slut. Jag är familjevän till Karin och jag råkade ringa till henne och hörde hur orolig hon var. Jag lovade att hjälpa henne med att skaffa en tid hos en läkare på hennes vårdcentral. Morgonen därpå ringde jag till Fågelbackens vc och lämnade mitt telefon nummer. Efter några timmar ringde sjuksköterskan tillbaka och frågade om patientens personnummer, samt gav svaret att alla tider "tyvärr var slut". Jag förklarade, att Karin var tvungen att träffa en läkare eftersom hon mådde så dåligt, - utöver yrsel hade hon fått ont i urinblåsan. Jag fick svaret att jag skulle ringa kl 16.45. Då skulle Karin få en tid hos en läkare på vårdcentralen vid akuten. Kvinnan vid telefonen lovade att notera Karins namn, och hon försäkrade att Karin skulle få tid under samma kväll. Även hon tyckte att Karin var tvungen att träffa en läkare. Kl 16.45 ringde Karins son till vårdcentralen, och fick återigen (!) det enda svaret att det "tyvärr inte fanns några tider".
Karin mådde inte bra på helgen och kände sig helt övergiven av er vårdcentral. Läget kändes ju helt hopplöst. Trots detta ville hon prova på måndagen igen. Hon startade redan kl 7.45 sitt försök att nå fram till någon läkartid. Efter några timmar upprepade allting igen, sköterskan ringde tillbaka först då när alla tider var slut (vilket vi inte förstår för i alla andra vårdcentral sparar man några tider även för dem som man ringer tillbaka till. Personligen har det aldrig hänt mig att sköterskan ringer tillbaka bara för att säga att det inte finns några tider. Men tydligen är det så Vårdcentralen Fågelbacken fungerar). Karin fick dock komma till sjuksköterskan som mätte hennes blodtryck. Karin bad henne även att ta snabbsänkan, eftersom hon hade urinträngningar, men det ville hon inte, eftersom hon inte hade fått direktiv till detta.
Karin har under 10 dagar mått dåligt och inte lyckats få en tid hos läkaren. Vi har handlat i Hälsokost och som tur är värkar det bli bättre med hennes urinvägar. Men naturligtvis undrar vi alla, hennes släkt och vänner: är det så gamla människor ska bemötas på deras vårdcentral?